Konsumenci nabywający obuwie powinni znać swoje prawa związane ze zgłaszaniem reklamacji. Dzięki temu, będą wiedzieć, czego mogą się domagać w przypadku wystąpienia wady w zakupionej rzeczy.
W związku z nadchodzącym sezonem jesienno-zimowym, gdy wzrasta skala zakupów obuwia, warto przypomnieć sobie, że w styczniu 2023 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące zgłaszania reklamacji. Postanowienia te są bardzo korzystne dla konsumentów i jeszcze skuteczniej bronią ich praw. Podstawą dokonywania reklamacji stała się niezgodność towaru z umową, zamiast obowiązującej wcześniej rękojmi za wady towaru. Należy zaznaczyć, że do wszystkich zakupów dokonywanych przez konsumentów przed 1 stycznia 2023 roku, nadal stosuje się przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi.
Przesłanka niezgodności towaru z umową
Towar jest uznawany za niezgodny z umową w momencie, gdy nie nadaje się on do używania z powodu wad istniejących w chwili zakupu. W przypadku obuwia wada ta może ujawnić się już w trakcie jego użytkowania. Przykładem może być odbarwienie się butów po tygodniu ich używania. W takim przypadku oczywistym jest, że wada musiała istnieć już w momencie dokonywania zakupu obuwia i mogła być zauważona dopiero po pewnym czasie. W momencie wystąpienia niezgodności towaru z umową mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, normujące tę kwestię, których musi przestrzegać każdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż obuwia.
Czego może żądać konsument?
W sytuacji zgłoszenia reklamacji, przepisy kodeksu cywilnego dopuszczają kilka form rekompensaty dla konsumenta. Po pierwsze, sprzedawca ma możliwość dokonania bezpłatnej naprawy uszkodzonego obuwia, jeśli jest to w ogóle możliwe i nie generuje nadmiernych kosztów. Konsument jest również uprawniony do żądania wymiany butów na nowe, jeśli taka zamiana może zostać wykonana. W przypadku, gdy zarówno naprawa, jak i wymiana obuwia nie są możliwe lub zrealizowanie tego rodzaju czynności jest związane z nadmiernymi kosztami, konsument jest uprawniony do żądania obniżenia ceny obuwia. Ostatnią możliwością pozostaje odstąpienie od umowy sprzedaży przez konsumenta i żądanie zwrotu pieniędzy za zakupiony towar.
Czy do złożenia reklamacji konieczny jest paragon?
Warto pamiętać, że do złożenia reklamacji obuwia nie jest wymagane przedłożenie paragonu. W przypadku braku potwierdzenia nabycia towaru, konsument jest zobowiązany wykazać, że buty zostały zakupione w danym sklepie. W tym celu można posiłkować się potwierdzeniem transakcji karty płatniczej lub przelewu bankowego. Można również wykorzystać wiadomość mailową, poświadczającą dokonanie zakupu towaru. Jeśli konsument nie jest w stanie przedłożyć pisemnych dowodów na dokonanie tej czynności, może także oprzeć się na zeznaniach świadków. Potwierdzą one, że nabył obuwie w konkretnym sklepie. Kupując buty w internecie, np. sportowe, warto być na bieżąco z wynikami rozgrywek piłkarskich, które można znaleźć na stronie z legalnymi zakładami bukmacherskimi.
Kupujesz buty na jesień lub zimę? Pamiaętaj, że przepisy prawa, obowiązujące od 2023 roku, wzmocniły pozycję konsumenta w zakresie składania reklamacji obuwia. W przypadku wystąpienia różnego rodzaju wad rzeczy zakupionej nabywca jest uprawniony do dochodzenia swoich roszczeń od przedsiębiorcy.
Artykuł sponsorowany
Pisanie to moja pasja, która pozwala mi dzielić się wiedzą, inspirować i odkrywać nowe perspektywy. W mojej pracy stawiam na rzetelność, kreatywność i zrozumienie potrzeb czytelników. Wierzę, że dobrze napisany tekst ma moc zmieniania spojrzenia na świat.